Coronacrisis en SEO

De corona crisis heeft een grote impact op ons leven. Dat een goede gezondheid het grootste goed is dat een mens kan hebben wordt eens te meer (pijnlijk) duidelijk. Wat we als vanzelfsprekend vonden lijkt helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn. Onze economie heeft een zware klap te verduren gekregen en dit lijkt zelfs nog maar het begin. Ook de wereld van digitale markering ondervind grote veranderingen door Covid-19. Wat natuurlijk opvalt, is dat veel winkels zijn gesloten en veel mensen liever grote winkelcentra en drukke winkels vermijden. Dit betekent dat online zichtbaarheid nu belangrijker is als ooit tevoren. Bedrijfstakken die nu zwaar getroffen zijn niet gewend of hadden geen noodzaak om online te opereren. Soms kan het niet anders maar je ziet toch ook vaak dat bedrijven innovatief worden door crisissen.

Zo hoorde ik dat een aantal kwekers van eenjarige planten en een tuincentrum een drivethrough actie hebben georganiseerd. De planten van kwekers staan buiten. Je kan als consument een keuze maken tussen de planten die je wilt hebben en aan het eind reken je af. Je hoeft je auto niet uit. Zo zie je maar dat je altijd moet kijken of het mogelijk is om te voorzien in de behoefte van je doelgroep. Welk probleem hebben ze en hoe kun je dit probleem oplossen. In dat geval simpel: het is mooi weer, mensen willen iets voor in de tuin maar durven of willen (en mogen) nu niet naar drukke tuincentra. Oplossing: veilig en snel planten kopen zonder je auto uit te hoeven. Briljant.

Even terug naar digitale marketing. We zien dat dat betaalde advertenties (SEA) terug lopen omdat sommige bedrijven een tekort aan cash hebben. Het aantal impressies van advertenties loopt terug. Niet betaalde (organische) resultaten zien een sterke stijging. Tik “zoekmachinemarketing” iin Google trends en je ziet het volgende resultaat:

In januari is de populariteit van de zoekterm gestegen naar “100”. Ook in de periode daarna zie je een structurele stijging van deze en gerelateerde zoektermen.

Als je nu pas instapt in SEO dan is het rijkelijk laat. SEO kost tijd en de eerste resultaten zijn meestal pas na drie maanden of langer zichtbaar. Dat kan dus wel eens te laat zijn voor sommige bedrijven. Toch is er ook goed nieuws. Goede lokale zoekresultaten kunnen soms wat makkelijker te behalen zijn. Dit komt omdat veel mensen immers gebruik maken van bijvoorbeeld hun telefoon om te zoeken via Google. Google ranked voor veel zoekresultaten nu al o.b.v. ‘mobile first’ indexatie i.p.v. desktop resultaten. Dat betekent dat je website geschikt moet zijn voor mobiele platvormen. Daarnaast nemen lokale zoekresultaten een groot deel van je scherm in beslag als je zoekt binnen Google. Ze zijn te vinden direct onder de betaalde advertenties dus vrij prominent in beeld. Check ook even onze blog over bedrijvengidsen. Hierin staat uitgelegd waarom het belangrijk is dat je overal met dezelfde bedrijfsgegevens gevonden wordt in de resultaten van zoekmachines.

In deze moeilijke tijden helpen we je graag om je online aanwezigheid te vergroten zodat ook jouw bedrijf gevonden wordt in belangrijke zoekmachines. We hebben diensten waarbij je per maand kunt betalen en bovendien voor elk denkbaar budget. Veel succes met deze strijd op meerdere fronten en laat het vooral weten als we je kunnen helpen.